Transformatie in onderwijs
Hoe geven we toekomstgericht onderwijs vorm? Didactische keuzes, interdisciplinair werken, nieuwe samenwerkingsvormen, recht doen aan de complexiteit van de opgaven, leren centraal stellen, verbinden primaire proces met bedrijfsvoering en de organisatie en randvoorwaarden creëren. Vanuit alle perspectieven en met een heldere en strategische blik kijk ik mee en maken we samen impact. Voor nieuwe generaties, voor een betere wereld. Onderwijspraktijk verbinden aan beleid en strategie en vice versa. Voor de leerlingen en studenten.
Als we echt willen zorgen voor duurzame verbeteringen en doelgerichte veranderingen, is het van belang om expertise in te zetten op het vlak van veranderprocessen, professionalisering en coaching, programmatische en projectmatige werkwijzen en resultaatgericht werken. Door onderbouwde keuzes te maken en ALTIJD het primaire doel voor ogen te hebben, kunnen complexe innovaties slagen.
Suzanne is in 1997 na de pabo en een universitaire opleiding Taal- en Cultuurstudies gestart als projectmanager voor maatschappelijke initiatieven en vervult sindsdien (vanaf 2003 als zelfstandig professional) allerlei rollen in alle onderwijssectoren: als programmamanager, coach, trainer, adviseur, procesbegeleider, interimmanager, projectleider, sparringpartner of in een andere rol. Van wens naar werkelijkheid. Van noodoplossingen naar duurzame ontwikkeling. Van zelf naar samen.
De afgelopen decennia werkte ik o.a. voor en met: onderwijsbesturen, landelijke programma's, sectorraden, basisscholen, kennis-organisaties, hogescholen, mbo-instellingen en particuliere professionals.
Voorbeelden
De afgelopen jaren kon ik op verschillende manieren bijdragen aan het onderwijs. Hier enkele voorbeelden van resultaten:
Programmamanager Impuls Open Leermateriaal
Verbinder binnen het landelijke Versnellingsplan
Co-auteur van kernpublicatie na afloop van Doorpakken op Digitalisering.
Programmamanager Slimmer leren met ICT - PO-Raad
Ontwikkelaar burrito-model voor flexibel onderwijs in het po
Projectleider onderwijsvisie bij de HU
Auteur van 'Vrouw met PIT - Passie, Intuïtie, Talent' en 'Spoken Bestaan - geloof niet alles wat je denkt' (uitgegeven door Scriptum Psychologie)
Higher Skills: een businesscase voor een platform hoger onderwijs voor NRO.
Visie
Kenmerkend voor mijn aanpak:
Recht doen aan complexiteit. Niet door te vereenvoudigen, maar door het te organiseren.
Verbinden van lange en korte termijn: wat is het eindperspectief, dus wat betekent dat voor de stappen die we te zetten hebben?
Evidence-informed en kwaliteit: onderbouw keuzes, kies altijd voor kwaliteit en zorg voor een goede verantwoording.
Lerende aanpak: leren door te doen, processen continu monitoren en verbeteren en zowel vasthoudend als flexibel kunnen zijn.
Focus op onderwijskwaliteit en ga uit van het perspectief van de professionals die leerlingen en studenten begeleiden.
Kennis is de basis: mijn onderwijskennis verbind ik aan strategie. Ik ben geen manager, maar voer regie op de opgave.
Alles is een systeem: wat op het hoogste niveau gebeurt, toont aan wat er op micro-niveau ook speelt. Als er in het systeem iets verandert, heeft dat impact op andere elementen.
Waarden: rechtvaardigheid, integriteit, transparantie: niet oordelen over mensen (we doen allemaal ons best), de (gezamenlijke) opgave staat altijd centraal, geen verborgen agenda en belangen op tafel. Anders kun je er niet mee werken.
Interesse?
Bezoek mijn LinkedIn-profiel en stuur me een bericht via e-mail: contact@suzanneunck.nl of telefonisch / whatsapp: 06 4312 4106
Ik denk graag met je mee.
Per 1-1-25 ben ik voor 16 (max 20) uur per week beschikbaar.